چگونه افسردگی غروب جمعه را از بین ببریم؟

چگونه افسردگی غروب جمعه را از بین ببریم؟

غروب جمعه به نوعی ضدِ حال آخر هفته محسوب می‌شود. آمار نشان می‌دهد حدود ۷۶ درصد از افراد همیشه غروب جمعه‌شان توأم با غم و ناراحتی و افسردگی است. یکی از دلایلی که نشان می‌دهد غروب جمعه‌ها این حال و هوا را دارد این است که ما ناخودآگاه درگیر احساسات دوران کودکی خود می‌شویم. بسیاری از کودکان زمانی که قرار است والدین و خانه خود را ترک کنند و صبح شنبه به مدرسه بروند، دچار نوعی تشویش جدایی می‌شوند. تشویش غروب جمعه به نوعی می‌تواند به عادت ذهنی تبدیل شود؛ حتی اگر تا سال‌ها از دوران مدرسه رفتنتان گذشته باشد. در اینجا به نکاتی برای غلبه بر این حس و حال اشاره می‌کنیم.
برای کار در روز شنبه، واقعا ناراحت و غمگینم
علت: تشویش
حتی اگر عاشق کارتان باشید، شنبه‌ روز سختی است – خصوصا زمانی که ایمیل‌های زیادی به دستتان رسیده باشد و یا کلی کار انجام‌نشده داشته باشید. بهتر است بدانید اغلب مواقعی که دچار استرس می‌شوید افکار مربوط به آن افکاری واقعی نیستند. ما می‌توانیم بدترین سناریوها را در ذهنمان بسازیم که خودمان فکر می‌کنیم درست هستند، حتی اگر اینگونه نباشد. راه‌حل، متوقف کردن روند «چه می‌شود اگر…» است. به افکاری از این دست بها ندهید.
هرگز کمدم را آخر هفته تمیز نکرده‌ام
علت: گناه
خیلی ساده می‌توان کارهایی را که قرار است در روزهای پنجشنبه و جمعه انجام گیرد فراموش کرد. در این‌ مواقع احساس گناه است که در آخر هفته بابت انجام ندادن این کارها، یقه‌ شما را می‌گیرد. گناه احساسی است که زمانی آن را تجربه می‌کنیم که از اصول اخلاقی خود برای زندگی تخطی می‌کنیم. برای از بین بردن این حس، نخست باید تجدید نظر و درک کنید که بله، ‌ممکن است برنامه‌هایتان را درست انجام ندهید، و این را نباید جزئی از شخصیت شما تلقی کرد. اغلب افراد گاه فراموش می‌کنند که چیزهایی مانند روابط ما بر مبنای یک رویداد مهم بنا نشده‌اند. آنها مجموعه‌ای از رفتارهای کوچک و روزانه ما هستند.
از اینکه آخر هفته‌ام تمام شده احساس مفت‌خوری و بی‌ارزشی می‌کنم
علت: غم
بله درست است: برگه‌های کاری صبح روز شنبه هیچ لذت و جذابیتی برای ما ندارند. این حس و خصوصا حس غم غروب جمعه زمانی گریبان افراد را می‌گیرد که در خانه به سر می‌برند و کار خاصی نمی‌کنند. اگر می‌خواهید زیاد حس و حال غم را در جمعه تجربه نکنید، بهتر است فعالیت هایی را در پایان روز جمعه انجام دهید که حس تکمیل کار یا موفقیت به شما خواهد داد.
منبع: prevention